Ekoizpen-sarea etengabe eraldatzen ari deneko ingurune honetan, eta enpleguaren eta gizartearen testuingurua behin eta berriz berregituratzen diren honetan, lanbide-heziketako sistemek egokitu egin behar dute Lanbide Heziketa etekin handiko ikaskuntzan oinarritutako Lanbide Heziketa Adimendu bihurtzeko. Horrela, erantzuna ematen zaie egungo beharrei, sortzen ari diren inguruneei eta ingurune ezezagunei.
Euskadiko LHn, langile gaituak, dagozkien lanak ondo egiten dituzten langileak prestatzetik profesional gaituak izatera igaro gara. Profesional horiek, beren lana ondo egiteaz gain, balio erantsia eskaintzen dute beste gaitasun mota batzuen bidez. Hala ere, egungo egoeraren gaineko analisiak eta ikuspegiak, agertoki berriei begira, profesional talentudunen alde apustu egitera eta lan egitera garamatza.
Testuinguru horretan, ezin ahaz dezakegu egun gertatzen ari den eraldaketa digitala eta ikaskuntza-irakaskuntza prozesuan duen eragina. Eraldaketa horren guztiaren giltzarria argi dago: giza alderdia. Alderdi hori dela-eta, profesional berriek izan behar duten lidergo humanistara bideratzen ditugu eginahalak.
Horretarako, lanbide-heziketa dinamikoa behar da, pertsonak aldaketa aztoragarrietarako prestatzen lagunduko duena eta ikaskuntza-ereduak sistemikoki eraldatuz lortzen dugu hori.
Ikaskuntzak eta Etekin Handia arloan, ikaskuntza-estrategiak garatzen ditugu, pentsamendu kritikoa, pentsamendu eraikitzailea eta pentsamendu sortzailea lantzen dituztenak, eta, horrela, profil profesional berriaren, profesional talentudunaren, adimen emozionala, adimen sortzailea eta adimen exekutiboa bultzatzen ditugu.
Azkenik, hori guztia aberasteko eta indartzeko programa ezberdinak ere baditugu martxan:
● Ikasenpresa (kultura ekintzailearen garapena)
● Balioak 4.0 (gizartea eraldetzeko bisioa)
● Steam (pentsamendu zientifikoaren garapena)
* Datuak ereduaren ezarpen-maila guztien baturari dagozkio.
Ikerketak eta esperientziak erakusten digutenez, lanbide-heziketa eraldatzaileak ingurune sozial eta produktiboan benetako eragina izatea nahi badugu, beharrezkoa da hedapen-estrategia globalak diseinatzea eta gauzatzea; hau da, ez dira nahikoa lanbide-heziketako eragile gutxi batzuek garatutako aparteko ekintzak. Aitzitik, lanbide-heziketako unibertso osoa da pixkanaka eraldatu behar dena eta eraldatzaile izan behar dena. Hori pentsatzen dugu Euskadiko Lanbide Heziketan, eta, ondorioz, bilakaera- eta eraldaketa-guneetara arin iristeko ahuera ematen duen sare-ingurune bat sortzen dugu. Ekintza-sare hori egitura-elementu hauek osatzen dute:
Irakasleentzako prestakuntza-eskaintzak (IKAS AUKERAK) ETHAZI ereduaren bilakaerak eskatzen dituen beharrei erantzun behar die; bilakaera horrek ereduaren interpretazio bateratuari, ikastetxean hedatzeari eta eredua gizarte- eta enpresa-eremuetako elementu berriekin aberasteari lotutako hiru arlo biltzen ditu, hurrenez hurren.
Arloko jardun-ildoek piezak eskaintzen dituzte, irakasle taldeek ETHAZI eredua beren zikloetan ezartzeko behar duten ezagutza eraikitzeko.
2022/2023 ikasturteko eskaintzarekin irakasle taldeen beharretara hurbiltzen jarraitzen dugu, IKAS AUKERAK ugarituz eta malgutuz.
IKAS AUKERA honen helburua 4.0 BALIOAK Euskadiko LHren ikaskuntza-ereduan lanean ari diren heziketa-zikloetan txertatzea da. Konpetentzia hauek garatzen dira:
– 4.0 balioak txertatzen ditu zikloko ETHAZI planteamenduan
– 4.0 balioak proiektuarekiko inplikazioa
Prestakuntza-programa honen helburu nagusia parte-hartzaileei
(etorkizuneko eta etorkizuneko ikaskuntza-koordinatzaileak) beharrezkoak diren konpetentziak ematea,
eredu-aldaketaren buru izateko zein bere zentroan; honako hauek dira lantzen diren funtsezko konpetentziak:
– Ikaskuntzako koordinatzaileak ETHAZI eredua ezartzen du, bere zentrora egokituta.
– Ikaskuntzako koordinatzaileak bere lidergo-estilo propioa sortzen du, Ethazi ereduaren arabera, ikastetxean errazago ezartzeko.
Programak hiru prestakuntza-bloke ditu:
– Komunikazioa eta pertsonak
– Errendimendu handiko ikaskuntza-eredua, ETHAZI
– Ikuspegia eta proiektua
Ekintzailetza EAEko LHren oinarrietako bat da, eta pertsonek garatu beharreko konpetentzia bat, bai lan-merkaturako, bai bizitzako edozein esparrutarako: aldaketa-eragilea, berrikuntzaren bultzatzailea, helburu argiekin eta arrakasta lortzeko motibazioarekin. Gure eskaintzak irakasle profil desberdinak hartzen ditu barnean. Informazio Gehiago
Ikastraining I ikastaroa Ikasenpresa programan sartu berri diren Lanbide Heziketako irakasleei zuzenduta dago. Ikasenpresa hezkuntza-proiektu berritzaile bat da, ekintzaileen konpetentziak Enpresa eta Ekintzailetza moduluaren bidez eskuratzea duena xede. Horretarako, metodologia aktibo, berritzaile eta praktiko bat erabiltzen da.
Elkar&Ekin formakuntza ekintzailetza ziklo-ikuspegi batetik landu nahi duten Euskadiko LHko irakasleei zuzenduta dago. Prestakuntza-ekintza horren helburua da ekintzailetza ziklo-ikuspegi batetik lantzea, eta irakasleek ekintzailetza-kulturaren arloan duten ezagutza planifikatzea eta handitzea, betiere Euskadiko LHren ikaskuntza-ereduari jarraikiz.
Elkar&Ekin Sakontzen ziklo bateko irakasle guztiei zuzenduta dago. Sentsibilizazioa du xede, ekintzailetza
zklo-ikuspegi batetik lantzeko Garrantzitsua da ekintzailetza ziklo-ikuspegitik lantzea, ziklo osoan zehar lantzeko plangintza egitea eta ekintzailetza-kulturan sakontzea, betiere Euskadiko LHren ikaskuntza-ereduan oinarrituta.
Prestakuntza-ekintza honetan, hainbat prestakuntza-pilula eskainiko dira, zikloko taldearen arabera.
Ikastraining II ikastaroa Lanbide Heziketako Ikasenpresako irakasleei zuzenduta dago, hautematen diren beharren arabera. Ikastaro horren helburua da Euskadiko LHko irakasleek ekintzailetza-kulturan sakontzea, Euskadiko LHren ikaskuntza-ereduan oinarrituta.
IKAS AUKERA honek ETHAZI ereduaren barruan ebaluazio-ikuspegia ezagutzeko gakoak eskaintzen ditu. Konpetentzia hauek lantzen dira:
– Irakasle taldeak prestakuntza-ebaluazioa ikaskuntza garatzeko tresnatzat hartzen du
– Zikloko irakasle taldeak ebaluazioan esku hartzen duten elementuak eta horien arteko loturak ezagutzen ditu: konpetentziak, lorpenak eta adierazleak, ebidentziak, errubrikak, feedbacka, kalifikazioa…
Irakasle taldeak zikloko lanbide-profilari dagozkion konpetentziak definitu behar ditu. Ikasleek ulertzeko moduan idatzi behar dira konpetentzia horiek, zikloan zeharreko ikaskuntza-ibilbidearen gida izan behar baitute. Konpetentzia hauek lantzen dira:
– Konpetentziak definitzeko prozesua ulertzen du.
– Bere prestakuntza-zikloari lotutako gaitasunak definitzen ditu
Irakasle taldeek kalifikazio-prozesua eta errubrikak bereizten jakin behar dute, baita errubrikaren eta lorpen-adierazleen arteko lotura ulertzen ere. IKAS AUKERA honek agertoki praktiko bat eskaintzen du zikloko konpetentzien araberako errubrikak sortzeko. Hauek dira landu beharreko konpetentziak:
– Irakasle taldeak bereizi egiten ditu ikaskuntzara bideratutako ebaluazioa eta kalifikazioa
– Ikastaroko edo zikloko konpetentzien errubrika sortzen du, mailak eta lorpen-adierazleak barne, ikasleen ikaskuntza-erreferentzia gisa erabiltzeko.
IKAS AUKERA honek gaitasunen, errubriken eta lorpen-adierazleen arteko harremanak lantzeko gakoak eskaintzen ditu. Hau da landu beharreko konpetentzia:
– Ziklo bakoitzeko irakasle aldeak zikloaren profila (konpetentzien mapa) modulu bakoitzaren ikaskuntzaren emaitzekin lotzen du.
ETHAZI ereduaren ebaluazio-ikuspegian, hausnarketa eta feedbacka bi tresna garrantzitsu dira. Hausnarketa, feedback eta konpromisoen arteko harremana ulertzeak ebaluazio-estrategia eraginkorra sortzen laguntzen dio irakasle taldeari. Hauek dira IKAS AUKERA honetan lantzen diren konpetentziak:
– Irakasle taldeak hausnarketarako, feedbackerako eta ikaskuntza-konpromisoak hartzeko uneak sartzen ditu erronketan.
– Hausnarketa, ikasleek beren ikaskuntzaren ardura eta kontzientzia izan dezaten.
– Irakasle taldeak, ikasleekin batera, konpetentzia teknikoen eta zeharkakoen bilakaeraren jarraipena egiten du.
Laugarren industria-iraultzan murgilduta gaude, teknologia aurreratuen erabilera ekarriko diguna. Garrantzitsua da gure ikasleen jakin-min eta bokazio zientifiko-teknologikoak piztea, gizarteak eskatuko dizkien etorkizuneko erronkei aurre egin ahal izan diezaieten.
STEAM hezkuntzak aukera ematen du gure ikasleek 21. mendeko trebetasunak, zientzia-trebetasunak eta zientzia-kultura eskura ditzaten, etorkizunean euren lanbide-arloa zientzia eta teknologia izan zein ez. Informazio Gehiago
IKAS AUKERA honek Euskadiko LHko STEAM ereduaren elementuak aurkezten dizkie irakasleei. Konpetentzia hau garatzen da:
– STEAM ikuspegia erabiltzen du erronken diseinuan
IKAS AUKERA honekin, irakasleek lehen urratsak egin ahal izango dituzte hainbat teknologiatan: fabrikazio gehigarria, laser-ebakitzailea, elektronika eta Big data. Helburua da STEAM ikuspegia praktikan lantzea, “maker” kontzeptutik abiatuta. Hauxe da lantzen den konpetentzia:
– 4.0 teknologia erronketan zeharka landu daitekeela ulertzeko gai da
Esperientziak erakutsi digu ikaskuntza-ereduak eraldatzeko estrategiek ez dutela emaitza egokirik ematen egokitu ez badira. Ondo dabilen eredu bat dugu, egungo testuinguruek behar duten egokitzapen-gaitasuna duena. Lanbide-heziketari eta, oro har, hezkuntzari buruz dugun ikuspegiak zehazten du ikaskuntza-ereduak partekatuak izan behar direla, eta, are gehiago, beste urrats bat emanez, beren sistemak eraldatu nahi dituzten pertsonengana hurbildu behar direla. Horrela, gure idiosinkrasiaren barnean dago zerbitzu pertsonalizatuak eskaintzea askotariko erakundeei guri dagokigun horretan, hau da, lanbide-heziketako etekin handiko ikaskuntzen esparruan. Eta estatu barruan ez ezik, atzerrian ere ematen dugu zerbitzu hori.